AccióDeCap

Acció De Cap es consolida com un programa pioner i de referència dirigit a tècniques en càrrecs de difícil accés en el territori espanyol. Aquest any, en la seva cinquena edició, hem acollit a més de 50 professionals que han participat en 7 sessions ideades juntament amb empreses del sector per posicionar els seus currículums. Per primera vegada, hem organitzat una sessió de reflexió per cuidar-nos i pensar com hauria de ser un rodatge feminista.

Al 2024 hem incorporat, a més, a dues noves empreses Music Library & VFX i Bruna cooperativa i consolidat les relacions amb les que ens acompanyen des de 2021: Moonlight cinema, Mtk Space, Zig Zag rentals, Antaviana, Aclam photo, Aluzine rentals i Mrs. Greenfilm. Aquest treball conjunt afiança les relacions entre les professionals i el sector, assegurant una implicació efectiva i un compromís ferm en els processos de canvi des de l’àmbit privat, en la línia dels objectius de transformació feminista de la indústria que des de 2017 venim promocionant des de DONES VISUALS.

En les 5 edicions del programa més de 200 professionals s’han beneficiat de les 22 formacions ideades conjuntament amb empreses de l’àmbit de la postproducció, fotografia, so, il·luminació i sostenibilitat i de les 5 masterclasses en les quals hem pogut conèixer de primera mà i des del personal a figures referents com Caroline Champetier, Aran Calleja, Verònica Font, Laura Casaponsa, Claire Atherton i Carolina Jiménez, artista VFX, que aquest any impartirà la seva masterclass en el marc de DONES VISUALS-DIES D’INDÚSTRIA.

En aquest temps hem pogut consolidar l’acció treballant els objectius amb els quals va néixer el 2017 i que no vam poder posar en marxa fins al 2021: posicionament de currículums, visibilització de referents, creació de sinergies i d’un espai de confluència intergeneracional, obert no només al networking sinó també a la reflexió i per extensió a la incidència política.

DONES VISUALS estudia les dades de representació de les dones en el sector des de 2017, és innegable que hi ha hagut canvis substancials en aquesta representació en els últims anys però respecte als càrrecs infrarepresentats la bretxa segueix sent ampla i profunda, els últims premis Gaudí ens deixen aquesta dada: la mitjana de dones en càrrecs de difícil accés és només del 34% en les produccions candidates al 2023 i aquesta altra per a l’esperança, que parla de les nostres capacitats i mèrits, el 100% de les nominades a millor fotografia eren dones.

Directores de fotografia.
Candidatures de directores de fotografia. 31%
Ràtio d’èxit: nominacions 100%

So:
Candidatures 27%
Efectes visuals 34%
Musica original 38%

Mitjana 2023 34%
2017 mitjana 10%
2022 mitjana 33%

Representació de dones
2017 18% sense comptar maquillatge i perruqueria.
2023 43%

Leonor Miró, coordinadora d’Acció De Cap

 

SESSIONS

ESTÀNDARDS I CERTIFICATS DE SOSTENIBILITAT AUDIOVISUAL COM PORTAR-HO A TU TERRENY PROFESSIONAL?
Impartida per Ana Méndez Márquez o Paloma Andrés Urrutia de MRS. GREENFILM

Aquesta sessió abordarà la vital importància de la sostenibilitat en l’audiovisual, explorant què implica una producció sostenible i els estàndards necessaris. S’explicarà què és un certificat de producció sostenible i com obtenir-lo, així com consells pràctics per a cada departament, posant èmfasi en l’impacte i les oportunitats de contribuir a un futur audiovisual més sostenible.

PERSEGUINT LA INSPIRACIÓ A TRAVÉS DEL COLOR
Impartida per Lara Vilanova a Moonlight cinema

La sessió de Lara Vilanova, experta en cinematografia i color, aborda l’introducció a la llum i les ombres, la temperatura de color i les direccions de la llum. S’expliquen els tipus de càmeres i lents, així com formats estètics i tècnics i combinacions de color. El procés creatiu inclou la relació Director-DOP, la preparació artística i tècnica en preproducció, el workflow durant el rodaje, l’equip de fotografia i la postproducció de color.

TRANSFORMEM LA INDÚSTRIA
Pensem els equips de rodatge desde la economia solidària i feminista
Impartida per Violeta Octavio i Claudia Arribas de Bruna Coop a MTK space

Adreçada a tècniques de tots els departaments, aquesta sessió es forma d’una taula rodona sobre problemes i alternatives, seguida d’una dinàmica participativa per repensar el sector. Es discuteixen casos pràctics, es plantejen reptes i es generen propostes concretes per a una indústria més equitativa i inclusiva.

LA MÚSICA QUE SONA: CONSELLS I RECURSOS PER A CREADORES AUDIOVISUALS
Impartida per Marta Sancho de MUSIC LIBRARY & SFX

Marta Sancho de Music Library & SFX ofereix consells essencials per a creadors audiovisuals. Explora els drets d’autor, incloent els morals i econòmics, així com les llicències i la sincronització musical. Presenta diversos recursos musicals, des de composicions originals fins a música de llibreria, amb exemples pràctics i visuals.

L’ANALÒGIC I LES SEVES TEXTURES
Impartida per Elisabet Prandi Chevalie

A partir de diferents exemples, la directora de fotografia Elisabet Prandi Chevalier s’endinsarà en els múltiples processos de recerca per a trobar la forma més adequada de treballar amb les textures que generen els suports analògics: 35mm, Super 16 i Super 8. Analitzarà les
maneres de treballar i incidir en les textures en les etapes de rodatge, revelat i postproducció i com depenent d’això podem reforçar-les, transformar-les o modificar-les.

La post: EL VINCLE ENTRE LA PRODUCTORA I EL LABORATORI.
Impartida per Rocío Carbajo i Rebeca Gómez de Moonlight cinema

Una guia exhaustiva per a postproductores, muntadores, productores i tècniques interessades en la postproducció, que abordaren els processos i necessitats actuals, des de la preproducció fins a la entrega final. Es destaquen aspectes com pressupost, calendari, detalls tècnics, proves de workflow i gestió de metadata, proporcionant una visió completa del flux de treball en la producció audiovisual actual

Workshop Dit – Técnica d’imatge digital
Impartida per Abril Llebeili a Moonlight cinema

Des de definir el rol fins a descriure els camins per convertir-se en un, en aquesta sessió es detallen funcions, requisits i eines necessàries per a la figura de la DIT. S’explora l’equipament i programari, incloent breus introduccions als softwares més utilitzats. Es tracten temes com la gestió del color, monitoratge i diversitat de workflows en diferents tipus de produccions.

 

EMPRESES PARTICIPANTS

MRS. GREENFILM

Mrs. Greenfilm acompanya a plataformes, estudis i productores en la seva transició cap a un model de producció amb menor impacte ambiental, a través de serveis de consultoria estratègica, eco-management i formació de professionals. Mrs. Greenfilm va ser creada en 2021 i fins al moment ha treballat en més de 100 projectes de sèries, pel·lícules i programes d’entreteniment.

BRUNA COOP

Bruna som una cooperativa audiovisual sense ànim de lucre que va néixer l’any 2017 amb l’objectiu de democratitzar l’audiovisual.  

Està integrada per tècniques del cinema i la publicitat que van decidir sortir de les produccions convencionals per a treballar d’una manera on les necessitats humanes estan al centre de cada projecte, i on cada projecte està creat de manera democràtica, horitzontal i participativa.

Treballem per a crear relats de caràcter transformador i amb compromís social, capaç d’arribar a un públic generalista, ampliant la base coneixedora de l’Economia Social i Solidària (ESS) i els seus valors. 

Aquesta tasca la duem a terme de diferents maneres: 

-Creant projectes audiovisuals de conscienciació i denúncia sobre diverses temàtiques com ara drets humans, socials, ambientals, justícia econòmica, feminismes o antiracisme. 

-Repensant i treballant el llenguatge audiovisual d’una manera inclusiva, feminista, i creant nous imaginaris des d’una vessant crítica i transformadora.

-Donant la mateixa importància al “què” i al “com”. Creant els projectes amb valors de l’ESS, posant les persones al centre, amb una estructura horitzontal i participativa, fent incidència en el nostre dia a dia i fent divulgació d’aquesta manera de fer.

-Creem audiovisuals promocionals de la pròpia ESS, fent d’altaveu i donant a conèixer projectes i pràctiques transformadores que ja existeixen. 

MTK SPACE

MTK Space és un espai de treball audiovisual i cultural cooperatiu que neix impulsat per tres socis emprenedors i que s’estableix amb pes a la ciutat de Sant Feliu de Llobregat. És una cooperativa que ofereix serveis de producció audiovisual, comunicació, mitjà social i streaming, a més de lloguer de platons audiovisuals en un espai de 750m2, per a produccions locals i nacionals. 

Un dels nostres objectius, és el plantejament d’una nova perspectiva en el sector audiovisual, posant la vida i la seva sostenibilitat en el centre, i l’activació econòmica i la prosperitat del sector audiovisual a Sant Feliu de Llobregat, actuant com a altaveu de tots els beneficis i facilitats que implica rodar la teva producció audiovisual en aquesta ciutat i fomentant la xarxa de tècniques audiovisuals locals. Posem el focus en un creixement orgànic i sostenible, el qual tingui un retorn cap a la comunitat, incloent en totes nostres accions els valors de l’economia social i solidària.

Fomentem el comerç de proximitat i just, posant l’accent en els valors implícits de l’economia social i sostenible, i que les actuacions, les accions i les dinàmiques de la nostra activitat incorporin l’activisme a la ciutat, el suport mutu, una major corresponsabilitat en les cures i els valors essencials com l’antiracisme i la igualtat de gènere de manera transversal a tot el projecte de MTK Space.

Music Library &SFX

Amb una trajectòria de 20+anys, Music Library &SFX és sub-editor i representant en exclusiva per a Espanya del catàleg de música de producció d’Àudio Network: música de qualitat, amb més de 250.000 tracks de tots els gèneres i estils i un model de negoci únic que ha canviat la perspectiva de l’ús de la música dins de la producció audiovisual. Diversificant activitats, s’ha creat el segell AltMusic, i a través de la seva empresa editora i braç de producció, AltContent, col·labora com a productor associat en diversos projectes audiovisuals, incloent-hi un Goya pel curt d’animació Decorat, d’Alberto Vázquez, en 2017. En 2017 es va crear Concorde, la divisió.

FORMADORES

Ana Méndez Márquez

Biòloga i consultora en Restauració Ecològica, Serveis Ecosistèmics i Capital Natural. Co-fundadora de Mrs. Greenfilm i Creant Xarxes, per a ella no hi ha un “no es pot” i sempre troba el camí de quin el nostre treball llueixi i s’adapti a la necessitats de totes les organitzacions amb les quals treballem, és igual si és sector públic o privat.

Paloma Andrés Urrutia

Amb més de 15 anys d’experiència en Desenvolupament Internacional i Sostenibilitat com a emprenedora i com a consultora social i estratègica per a projectes d’empreses, ONGs, institucions públiques i agències multilaterals de desenvolupament. Destaca la seva passió per les persones i la seva labor com a fundadora de la Fundació FUNCIONA, un centre d’atenció a la discapacitat en extrema pobresa. Ara, com co-fundadora de Mrs. Greenfilm i Fiction Changing the World, porta la sostenibilitat al món del audivosual.

Lara Vilanova

Va néixer en 1983 a Barcelona. En 2008 es va graduar a l’Escola Superior de Cinematografia i Audiovisual de Catalunya (ESCAC), començant així la seva carrera com a Directora de Fotografia en el mitjà televisiu i cinematogràfic.

En 2009 va guanyar el premi Kodak/ Nahemi a la millor Direcció de Fotografia en “Encounters Film Festival” (Anglaterra). Va ser seleccionada en 2011 per a assistir com Cinematographer en la Berlinale Talent Campus i en la Summer Academy de Locarno. Actualment treballa com a Directora de Fotografia i Colorista. Prestigioses empreses com THE CHIMNEY i DISCOVERY CHANNEL l’han contractat per a les seves peces audiovisuals. En el 2017 va presentar el seu treball de color en el Festival de Cannes amb “The beauty and the dogs” dirigida per Kaouther Ben Hania en la Secció oficial Un Certain Regard.

Sol fer la correcció de color de les pel·lícules en les quals participa de DOP; en 2018 va presentar “Trinta lumes», com a Directora de Fotografia, en la secció Panorama de la Berlinale i va guanyar el premi a Millor Direcció de Fotografia en CINESPAÑA a Tolosa. Va estar nominada en 2018 als premis FÈNIX i al CAMERIMAGE (Golden Frog). En 2021 » The return: Life after ISIS» es presenta en els EMI nominada a millor documental i el seu treball de fotografia i de color queda premiat en l’III Festival de Dones de Cinema.

Els seus últims treballs com a «Cordes» de la directora Estibaliz Urresola, «Irrits» de la directora Maider Oleaga o «Sinjar» d’Anna Bofarull han estat estrenats amb gran èxit a Cannes, Festival de Màlaga, Camerimage. 

Marta Sancho

Graduada en Història i Ciències de la Música i especialitzada en Indústria Musical i Estudis Sonors és responsable del departament de Copyright de Music Library &SFX, duent a terme funcions de monitoratge i control d’usos. També juga un rol important en AltContent i la divisió Concorde. Compagina el seu treball en Music Library &SFX amb labors de composició i producció musical.

 

Elisabet Prandi Chevalier

Va estudiar fotografía en el IEFC (Barcelona,1982-1986) i posteriorment fotografía cinematogràfica en la FEMIS (École Nationale Supérieure donis Métiers de l’Image et du Son. Paris, 1987-1992). 

Com a docent, imparteix seminaris sobre il·luminació i tècnica cinematogràfica en diverses escoles i universitats d’Espanya i França: Universitat Louis Lumière (Université Lyon2), Universitat Pompeu Fabra, Institut del Teatre de Barcelona, CECC, Bande à Part, SAE, Cinema en curs, Centri de Cultura de Dones Francesca Bonnemaison, EIFC, TV3, TV2. 

Va coordinar durant 3 anys (1993-1996) el Curs Superior de Tècniques cinematogràfiques per al Centri Calassanç que va culminar en la creació de la Escola Superior de Cinema de Catalunya (ESCAC).

Com a realitzadora ha dirigit diversos documentals per encàrrec per a diferents programes de Televisió Espanyola i també realitza documentals, videodanzas i treballs experimentals de producció pròpia. El festival FLUX (Festival de vídeo d’autor de Barcelona) li va dedicar una retrospectiva en el 2015.

Com a directora de fotografía, des de 1992 ha col·laborat amb artistes visuals com Jesús Ramos i Mabel Palacín, i ha treballat en els llargmetratges de: Romà Guardiet, Marta Balletbó-Coll, Joan Marimón, Mathilde Mignon, Hélène Angel, Pere Portabella,…

És membre de DONES VISUALS, CIMA (Associació de dones Cineastes i Mitjans Audiovisuals), EWA (European Women’s audiovisual network) , de la Acadèmia de Cinema Català i és membre fundador de la plataforma Directores de Fotografía. 

Des del 2021 forma part de la junta directiva de la AEC (Associació espanyola de directores i directors de fotografia).

Rebeca Gómez

Em vaig formar en Comunicació Audiovisual i vaig completar els meus estudis amb un màster en formats televisius d’entreteniment i un altre en producció audiovisual. Vaig arrencar la meva marxa en el mercat laboral en el món televisiu. 

Vaig participar en diversos programes com a Operació Triomf, La teva Cara Em Sona, Top Gamers o Canvi de Xip, liderant el departament d’ingesta i duent a terme labors de ayudantía de muntatge. 

Després de l’experiència de treballar per projectes, vaig començar com manager de producció en Warner Media, on coordinava les autopromocions de les cadenes TCM, TNT España i TNT Àfrica. 

Amb l’experiència i els coneixements adquirits, tant de la part tècnica com de l’organitzativa, vaig fer el pas a la coordinació de postproducció en Moonlight, on treball actualment i duem a terme projectes de ficció, publicitats i videoclips de talla internacional.


Rocío Carbajo

He treballat en diferents àrees de la indústria, des de la pre fins a la post. M’apassionen tots els processos. 

Vaig ser coordinadora general d’UN3, la plataforma de sèries pionera de l’Argentina fins a 2021, any en què em vaig establir a Espanya.  

Actualment treball com a coordinadora de postproducció en Moonlight Barcelona, on he portat endavant projectes com Un Amor, d’Isabel Coixet, El Mestre que va prometre la mar, de Patricia Font i Mentre siguis tu, de Claudia Pinto. 

A més, soc professora titular de l’Escola Internacional de Cinema i TV de Sant Antoni dels Banys, Cuba i de la Universitat Nacional de Tres de Febrer i he participat de festivals internacionals com Cannes Sèries, Sèries Mania, el Festival Internacional de Cinema de Mar del Plata i el Festival de Màlaga com a productora executiva especialitzada en nous formats.

Abril Llebeili

Nascuda a l’Argentina. Des de molt primerenca edat s’involucra en la pràctica fotogràfica. 

En 2011, comença estudis de Cinematografia en la Universitat del cinema, Buenos Aires, l’Argentina. En 2014, obté una beca i durant un any estudia l’especialització Imatge en La Fémis, París, França. En 2015, realitza una formació en correcció de color a l’escola Punt Cinema, Buenos Aires. En aquest any comença a treballar com a auxiliar de cambra en petits projectes comercials a l’Argentina. En 2016 es Es trasllada a Barcelona on després d’un any de pràctiques en un rental de cambres (CLR) comença a treballar com a vídeo assist. 

A la fi de 2017, comença a formar-se com dit en Moonlight amb l’oportunitat de participar com data wrangler en projectes petits i curtmetratges. En 2018 fa la seva primera seriï com DIT i des de llavors ha participat en diversos projectes sobretot en sèries per a plataformes desenvolupant el lloc de DIT de la unitat principal.