AccióDeCap

L’any passat per aquestes dates anunciàvem, en el marc de les primeres jornades ACCIÓDONESVISUALS DIES D’INDÚSTRIA, la imminent posada en marxa d’ACCIÓDECAP. En aquella ocasió avalàvem amb dades el nivell de desigualtat que havíem constatat en aquest grup de professionals en particular, la presència mitja de les quals en tots els departaments que consideràvem de difícil accés era del 26,6 % en les candidatures dels Premis Gaudí 2021. La presència mitja en els Premis Gaudí d’aquest any 2022 ha estat del 21 %. És una dada dolenta que ens reafirma en la urgència i la necessitat de seguir implementant ACCIONS que reequilibrin la flagrant desigualtat que existeix al sector.

Avui estem contentes d’anunciar que el novembre passat DONESVISUALS va posar en marxa la primera edició d’ACCIÓDECAP. La resposta per part de les professionals a les quals apel·làvem va ser fantàstica, van passar per la primera edició més de 20 dones cineastes, en càrrecs de difícil accés: directores de fotografia, muntadores i tècniques de postproducció en general. El maig d’aquest any hem posat en marxa la segona edició i hem arribat amb èxit a altres tants cineastes: coordinadores de postproducció, coloristes i tècniques d’efectes especials. El novembre d’aquest mateix any posarem en marxa la tercera edició, en la qual esperem arribar a tècniques de so i compositores de bandes sonores.

ACCIÓDECAP és una acció que forma part del pla d’acció de DONESVISUALS des dels inicis de l’associació, però que no vam poder implementar fins l’any 2021. Aquesta implementació no hagués estat possible sense l’assessoria de les nostres sòcies: directores de fotografia, muntadores, tècniques de so, tècniques d’efectes visuals, compositores de bandes sonores; ni sense la complicitat de les empreses del sector que van entendre perfectament que era imprescindible encoratjar la carrera d’aquestes cineastes, impulsant els seus currículums amb formacions especialitzades en contacte amb la indústria. Volem donar les gràcies especialment a Moonlight Cinema, Antaviana Films, Mtk Space, Eixam Media, Aclam Photo & Video i Aluzine Rentals pel suport imprescindible que ens han brindat en les dues primeres edicions d’ACCIÓDECAP.

L’acció s’està consolidant amb la programació de dues tandes de formacions l’any, una a la primavera i l’altra a la tardor. Això ens permet abraçar tots els sectors que conformen els càrrecs de difícil accés i activitats paral·leles com la que vam tenir l’oportunitat d’organitzar aquest any juntament amb l’AEC, en la qual vam gaudir d’una superba classe magistral impartida per la mítica directora de fotografia Caroline Champetier, o la classe magistral de composició de bandes sonores que estem preparant per a la tardor en col·laboració amb la Fundació SGAE.

Seguim treballant per obrir nous espais de trobada i acompanyament per a les professionals de càrrecs de difícil accés: directores de fotografia, muntadores, tècniques de so, compositores de bandes sonores i tècniques d’efectes especials. A més, estem ideant noves formes de facilitar l’accés d’aquestes professions a llocs de decisió per construir un audiovisual equitatiu, ric i divers.

Leonor Miró, Coordinadora de ACCIÓDECAP

Masterclasses de capacitació Acció de Cap MAIG 2022

SESSIÓ 1: VFX: des del guió a la postproducció 

Impartida per Gloria Bernabeu i Anna Aragones. ANTAVIANA FILMS.

DATES: dijous 12 de maig HORARIS: de 19:00h a 21:00h.

DURADA: 2 hores

DIRIGIT A: VFX artists i composers, supervisores de postproducció, supervisores de VFX, directores de fotografia, caps de departaments d’art o maquillatge. Productores i caps de producció.

PLACES: 10 LLOC: Antaviana Films. Carrer del Rosselló, 34, 08029 Barcelona

GUIA DE CONTINGUTS

  • Desglossament de VFX en el guió i plantejament de solucions coordinades amb altres departaments de rodatge.
  • Assistència en rodatge de la supervisora de VFX.
  • Preses extres per a postproducció.
  • Muntatge de VFX i materials.
  • Export plates per a compo i diferents espais de color.
  • Compo.
  • Revisió VFX.
  • QCs

SESSIÓ 2: El departament decàmera en el rodatge.

Impartida per Deirdre Canle amb ACLAM PHOTO.

DATES: dilluins 16 de maig. HORARIS: De 9:00h a 14:00h i 16:00h a 18:00h

DURADA: 7 hores

DIRIGIT A: Foquistes, 1r ajudant de càmera, 2n ajudant de càmera i equips de càmera.

PLACES: 20 LLOC: Plató ACLAM Photo & Video Services. C. del Consell de Cent, 205, 08011 Barcelona

GUIA DE CONTINGUTS

9:00 – 10:00: Presentació i descripció de cadascun dels llocs del departament.

10:00 – 12:00: Preparació d’un llistat de material de càmera i organització d’un check.

12:00 – 12:20: Descans.

12:20 – 14:00: Sessió pràctica 1a part: Revisió de material i organització d’un check amb Alexa Mini i iniciació al rodatge.

14:00 – 16:00: Descans.

16:00 – 17:30: Sessió pràctica 2a part: el treball en rodatge.

17:30 – 18:00: Debat i resolució de dubtes.

SESSIÓ 3:VFX editor/coordinator:figura necessària en la postproducció.

Impartida per Cristina Garmón de ANTAVIANA FILMS.

DATES: dijous 19 de maig.

HORARIS: de 19:00h a 21:00h.

DURADA: 2 hores

DIRIGIT A: Muntadores i ajudants de muntatge, coordinadores de postproducció, supervisores de postproducció. Productores i caps de producció.

PLACES: 10 LLOC: Antaviana Films. Carrer del Rosselló, 34, 08029 Barcelona

GUIA DE CONTINGUTS

  • Identificació de VFX en muntatge, com treballar un pla amb errors.
  • Preparació de materials per al departament de VFX.
  • Comunicació amb visual effects coordinator, visual effects supervisor i el depar visual effects editing

SESSIÓ 4: El rol de la coordinadora de postproducció

Impartida per Sandra Filippelli i Marc Dominici ANTAVIANA FILMS.

DATES: dijous 26 de maig.

HORARIS: de 19:00h a 21:00h.

DURADA: 2 hores

DIRIGIT A: Coordinadores i supervisores de postproducció. Productores, caps de

producció.

PLACES: 10

LLOC: Antaviana Films. Carrer del Rosselló, 34, 08029 Barcelona

GUIA DE CONTINGUTS

  • La importància del coneixement tècnic de les coordinadores/supervisores de postproducció per adelantarse i evitar problemes de sincronització a causa del treball amb imatges diferents entre departaments.
  • Coneixement de les característiques tècniques dels deliveries amb la finalitat de minimitzar els exports i masters per a unificar-los el màxim possible.
  • Control previ dels lliuraments per als diferents departaments.

EMPRESES

ACLAM

ACLAM photo & media services és una casa de lloguer de material de fotografia, vídeo i cinema digital situada a Barcelona amb 15 anys d’experiència en el sector. A més també disposem d’un plató i un laboratori de revelat de fotografia analògica. Som gent apassionada per l’audiovisual i el nostre objectiu és prestar serveis perquè qualsevol tipus de producció audiovisual tingui el resultat final més òptim.

ANTAVIANA FILMS

Antaviana Films VFX & Postproduction som una empresa que ens apassionen els reptes i ens fascinen els VFX, el llenguatge, la programació, l’art, la realitat virtual i la ciència.

Treballem per fer realitat la imaginació de directors/es i productores a través de postproducció d’imatge i so, VFX i distribució a cinemes i plataformes VOD.

Ens agrada viure a fons tots els projectes i cuidar tots els aspectes del procés de postproducció, perseguint l’excel·lència tècnica, la innovació i la llibertat creadora i artística. Per això el nostre treball comença durant la fase de preparació i no acaba fins que les còpies de projecció estan en les pantalles.

L’equip de professionals que en formem part tenim més de vint anys d’experiència en el sector audiovisual amb reconeixements en el camp del muntatge, la postproducció de color i de so, els VFX i la distribució.

Hem tingut el plaer de treballar en “La llibreria” d’Isabel Coixet, “Las Niñas” de Pilar Palomero i “El ventre del mar” d’Agustí Villaronga.

TUTORES

Deirdre Canle

Experimentada en el departament de càmera, encara que en els seus inicis va començar treballant com a elèctrica, ha anat professionalitzant-se des de l’any 2004 en els diferents llocs de càmera. Actualment, treballa com a 1a ajudant en projectes de diversa índole; tant en publicitat com en ficció i documental. Paral·lelament, la seva carrera professional s’enfoca en la direcció de fotografia, pel que també figura en aquest rol en nombroses ocasions. Formada principalment en l’EISV de Vigo i en l’ESCAC de Terrassa.

Gloria Bernabeu

Va estudiar cinema i audiovisuals a L’ESCAC i encara que es va graduar amb l’especialitat de muntatge de seguida es va introduir en el món dels efectes visuals, primer com a coordinadora i a posteriori com a operadora de Cineon, un dels primers ordinadors de composició digital per cinema de KODAK.

Durant 15 anys ha estat treballant com a compositora de VFX amb Nuke, tant a Barcelona com a l’estranger en més de 40 títols i en pel·lícules de renom com Darknes, The machinist, Piratas del caribe, Harry Potter, Capitan America, Furia de titanes, The Bourne legacy, Rush.

Actualment, compagina la feina de composició i supervisió a Antaviana Films. Encarregant-se de la supervisió dels VFX tant en el rodatge com en postproducció.

Anna Aragones

Llicenciada en Belles Arts a la Universitat de Barcelona, la seva inquietud pel dibuix i la pintura la porta a endinsar-se al món dels VFX. En la seva carrera professional ha dissenyat diverses capçaleres, les més recents són per la pel·lícula El ventre del mar i la sèrie Cucut (properament a televisió). Especialitzada amb mattepainting ha creat escenaris per a La vampira de Barcelona, Incerta glòria, Nadie quiere la noche, Born a King, la sèrie El día de mañana. Amb el seu perfil polivalent combina la seva feina com a compositora i grafisme supervisant alguns projectes. Diverses nominacions i premis Gaudí.

Cristina Garmón

Va estudiar Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra on va descobrir el seu interès pel muntatge. Va començar com ajudant de muntatge i ara amb més de 16 anys en el món professional ha combinat la part tècnica amb la gestió d’equips i clients que la porta a fer-se coordinadora de postproducció primer i de VFX després. Amb un perfil polivalent i un ampli coneixement tècnic ha treballat en projectes de televisió i cinema, com Las niñas de Pilar Palomero, La hija de un ladrón de Belén Funes, Rastres de Sàndal de Maria Ripoll, Espejo-Espejo de Marc Crehuet, El Practicante de Carles Torras, Dos de Mar Targarona i sèrie Los herederos de la tierra de Jordi Frades.

Sandra Filippelli

Coordinadora de postproducció i VFX amb més de 15 anys d’experiència en projectes llargmetratges, TV-movies, sèries i publicitat. Nascuda a Buenos Aires, Argentina, es va traslladar a Barcelona a finals del 2005. Des d’aleshores es va introduir en el sector de la postproducció audiovisual com a coordinadora. El 2015 es va unir al projecte d’Antaviana Films com a cap de postproducció on ha coordinat projectes per a plataformes com Netflix i Movistar. Ha treballat en més de 80 projectes entre els quals Tadeo Jones 3D, The bookshop, Elisa y Marcela, Merlí Sapere Aude, El ventre del mar.

Marc Dominici

Va sortir de la Universitat Autònoma de Barcelona amb els estudis de Comunicació Audiovisual i vocació de muntador, els seus primers passos en el sector de audiovisual van ser com ajudant de muntatge en nombrosos llargmetratges de ficció i documental, tant per a televisió com per cinema. Sempre atent a les novetats tecnològiques que envolten els processos de postproducció, junt amb el seu coneixement tècnic i criteri artístic, desenvolupa el càrrec de Supervisor de Postproducció des de l’inici d’Antaviana, on ha participat en produccions nacionals i internacionals com Costa Brava Lebanon amb guió de Mounia Akl i Clara Roquet, El Practicante, Elisa y Marcela, Las Niñas, entre moltes d’altres.

PARTICIPANTS